Наш навчальний заклад
Сторінка методиста

 

 

Зміни до нового Положення про атестацію педагогічних працівників. Тисніть ТУТВикористано джерело: https://vseosvita.ua/library/prezentatsiia-polozhennia-pro-atestatsiiu-pedahohichnykh-pratsivnykiv-2023-701619.html      

Я НЕ ВМІЮ або як розвинути мотивацію

Як сказати дитині НІ

ТРАДИЦІЇ української сім'ї та сімейні стосунки українців

Криза ТРЬОХ років. Що батькам потрібно?

Старший дошкільний вік. Який він? ДІЗНАЙТЕСЬ!

Ідеальні батьки - це неможливо і не потрібно! Тисніть ТУТ!

Інклюзія, або "ОСОБЛИВА"  дитина серед нас...

Батьківські звички, які порушують контакт з дитиною. Тисніть ТУТ!

Малювання - кращий засіб від дитячого стресу. ПОРАДИ для Вас.

За що і як правильно ХВАЛИТИ дитину?

ЧОМУ  варто частіше говорити "Дякую!"

Комп'ютер і ЗДОРОВ'Я  дитини.

Виховання САМОСТІЙНОСТІ.

15 ідей для ігор: чим зайняти дітей на вулиці. Ідеї для ВАС.

Фрази, яких варто уникати в розмові з дітьми. ПОРАДИ.

Конструктор LEGO - універсальний інструмент для РОЗВИТКУ  дитини

Сірники-художники. Розвиваємо у дітей КРЕАТИВНІСТЬ

Істерика в магазині. ЩО РОБИТИ, аби назавжди про це забути?

ПОРАДИ батькам дітей, які потребують особливої уваги.

Взуття і здоров'я дошкільника. Буде КОРИСНО!

Пластилінографія як засіб розвитку дрібної моторики РУК.

Іграшка-антистрес POP-it для розвитку МОВЛЕННЯ

Домовитись з дитиною краще, ніж карати її. ДІЗНАЙТЕСЬ,  які є альтернативи

Гарні манери, які потрібно прищепити малюку. Дізнайтесь ТУТ.

Як навчити дитину бути ЧЕСНОЮ 

Як створити розвивальне середовище вдома. Дізнайтесь ТУТ

Якщо Ваша дитина шульга (лівша). Поради для ВАС

Логічні вправи для малюків. ЦІКАВО?

Ведете малюка до стоматолога? Дізнайтесь, що РОБИТИ, аби він не злякався та залишився задоволеним.

"Дистанційне навчання для дошкільнят". Це ВАЖЛИВО!

"Цікавинки для дітей про осінь". Відкрийте ТУТ  і дізнаєтесь

"Магічні слова у спілкуванні з дитиною". Відшукаєте ТУТ

"Як можуть батьки допомогти дитині оволодіти вміннями та навичками зв'язного мовлення"Зацікавились? Дивіться ТУТ   

"Сформуємо у дітей адекватну самооцінку". ДІЗНАЙТЕСЬ! 

"Станемо сучасними батьками!" Для цього слід пройти лише 12 КРОКІВ  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КУТОЧОК ПРИРОДИ - ЯК УМОВА НАОЧНОГО ТА ДІЙОВОГО ВИХОВАННЯ

ЕКОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДОШКІЛЬНИКІВ

 

Облаштування куточка природи в дошкільному закладі спрямоване на ознайомлення дітей з природою та змінами, що відбуваються в ній. Облаштовуючи куточок природи, слід враховувати, що живий куточок поповнюється поступово, щоб діти могли роздивитись внесені об`єкти і спостерігати за ними. Поповнюючи куточки природи необхідно привернути увагу усіх дітей до нових рослин і тварин, назвати їх, роздивитися разом з дітьми, розказати де ростуть, визначити їх місце у куточку природи і розповісти, як за ними слід доглядати.

Використовуються різні засоби фіксації знань:ведення календарів природи і погоди, складання гербаріїв, колекцій, букетів, малювання, ліплення, виготовлення поробок з природного матеріалу, виставки та конкурси природничого змісту.

Потреба ведення календарів природи і погоди зумовлюється своєрідністю пізнання закономірностей сезонних змін дошкільниками. Пора року - досить значний проміжок часу. Відсутність різкої пори між порами року створює у дітей неправильні уявлення про деяку постійність навколишнього середовища. Неправильні уявлення часто бувають пов`язані і з різкими змінами в погоді - раптовими відлигами або похолоданням. Ведення календаря природи розвиває спостережливість, привчає уважно приглядатися до навколишньої природи, встановлювати взаємозв`язки і послідовність явищ, їх причини.

Основні вимоги до календарів природи і погоди:
- відповідність віку дітей;
- інформативність(спроможність задовольнити пізнавальну потребу дітей, виходячи з їх вікових особливостей та рівня підготовки);
- привабливість, естетичність;
- практичність у користуванні;
- екологічна спрямованість.

 Куточок природи у групі раннього віку

  Куточок природи груп раннього віку (окрім об`єктів, передбачених програмою), може складатися з зображення дерева (земля, дерево, сонце). Разом з вихователем діти вносять зміни до календаря, то є враження від минулих спостережень: накладають крапельки дощу на дерево, затуляють сонечко хмаринкою, «одягають» дерево у листочки, «наряджають квітами навесні тощо. У куточку природи обов'язково має знаходитися лялька, одягнена по сезону.

 Куточок природи у молодшій групі

Ознайомлення з явищами природи розпочинається в молодшому дошкільному віці. Основна форма роботи - систематичні спостереження в повсякденному житті та цільові спостереження. Важливо, щоб з явищами кожного періоду діти знайомились неодноразово. З цією метою вихователь проводить ряд спостережень на початку та в кінці сезону та планує один тиждень щоденних спостережень в розпал сезону. З дітьми даної вікової категорії педагог спостерігає кожне явище окремо (тільки дощову погоду чи тільки листопад). Слова вихователя повинні сприяти формуванню уявлень не лише про явище, як таке, але й про його сезонний характер. При повторному спостереженні за снігопадом педагог має акцентувати увагу на тому, що знову йде сніг, сніг завжди йде взимку. Якщо це стосується осіннього явища, то слід зазначити, що листя пожовтіли на деревах, бо так завжди буває восени.

  Для уточнення та закріплення уявлень у куточку природи необхідно мати календар-погоди, який може бути у вигляді календаря-картинки «Яка сьогодні погода».Це листок картону 30×50 см завбільшки, поділений на чотири частини, на які наклеюються малюнки з зображенням відповідного типу погоди для певної пори року. Наприклад, для календаря-картинки «Осінь» це може бути зображення яскравої, сонячної, вітряної, холодної, дощової, хмарної або без дощу погоди. Посередині картону прикріплюється стрілочка, якою після повернення з прогулянки відмічають, який сьогодні тип погоди.

Інша форма ведення календаря погоди для молодших дошкільників це набір картинок, на яких зображено різний стан погоди у певну пору року, і підставка, на яку вони викладаються після повернення з прогулянки.
У куточку природи обов`язково має знаходитися лялька, одягнена по сезону.

 Куточок природи у середній групі

З дітьми середнього дошкільного віку вже можна одночасно спостерігати два-три явища (вітряну та дощову погоду або розпускання листя на кущах і деревах чи їх опадання при пориві вітру). Для календаря погоди в цьому віці може бути посібник, на якому намальовані картинки з зображенням станів погоди з руховою стрілкою посередині. Після повернення з прогулянки та обговорення погоди діти пересовують стрілку на потрібну картинку. Або це може бути набір картинок (як і в молодшій групі) тільки в більшій кількості зображень погодних умов. Після проведення спостереження діти відшукують відповідну картинку з зображенням погоди і виставляють її. При перемінній погоді в середній групі можна виставляти дві картинки: похмура та дощова погода. Також у куточок природи вміщують дитячі малюнки на тему спостережень. Крім того, в середній групі слід виставляти картинку з зображенням хлопчика та дівчинки, одягнених так же, як були одягнені діти на прогулянці. Це допоможе показати, тепло чи холодно на вулиці. У ті дні, коли спостереження (за будь-якої причини) не проведені, посібники слід прибрати.

 Куточок природи у старшій групі

Діти старшого дошкільного віку мають розуміти , що згідно зміни пори року все змінюється. Формування уявлень про пори року в старших дошкільників можливе за допомогою календаря-ширми. У групі вони самостійно та щоденно фіксують день тижня, погоду в календарі за допомогою умовних позначок. Важливо, щоб умовні позначення були прості і зрозумілі дітям. Найпоширенішими є такі позначення:дні тижня - різним кольором (для кожного дня визначити колір; погода - знаками натуралістичного характеру (вітер - дерево, нахилене в сторону, сніг - графічне зображення сніжинки). Особливу увагу слід приділити позначкам ступеню тепла та холоду: це схематична фігура дитини, вдягненої по-різному: в трусиках, в платті, в пальто чи куртці, в шубі. Дошкільникам такі позначки зрозумілі, так як вони відповідають тому одязі, в якому діти були під час прогулянки. Вихователь лише показує, як треба доповнити малюнок зображенням птахів, комах, яких бачили підчас прогулянки. Техніка виконання малюнка повинна бути завжди однаковою (олівцем, фарбою чи фломастером).

  У кінці місяця стан погоди порівнюють, рахують, скільки було ясних, похмурих, дощових та вітряних днів, і роблять відповідні висновки про погоду. Доречним буде обговорення з дітьми результатів тижневих спостережень за природою за допомогою запитань:

- Якими позначками ми помічали погоду, дні тижня?
- Якою була погода на минулому тижні в понеділок? Як це видно по календарю?
- Якими стали рослини на майданчику?
- А як це видно по календарю? Чому змінюються рослини?
- Які птахи, комахи були на майданчику? Птахи, яких ми бачили: зимуючі чи перелітні ?

Дуже важливо, щоб при всіх наступних спостереженнях у календарі знайшли відображення ті природні об'єкти, що і першого разу.

 Сезонні зміни у куточку природи

Сезонні зміни у куточку природи є обов'язковими. Вони дають змогу не лише збагачувати враження дітей, а й забезпечувати динаміку цих вражень - продовжувати спостереження, які були розпочаті у природних умовах.

  Восени з куточка природи виносять рослини, у яких закінчується період вегетації. Зокрема це амариліс та глоксинія. їх розміщують у холодному приміщенні до весни для забезпечення періоду спокою. Натомість заносять у куточок природи рослини із квітника. Це можуть бути айстри, чорнобривці, сальвії. Такі зміни в куточку природи дають змогу дітям продовжувати спостерігати за цими квітами на квітнику і у приміщенні, порівнюючи результати спостережень.

Узимку у куточку природи проводять вигонку рослин: висаджують цибулини тюльпанів, нарцисів і доглядають за ними аж до появи квітів. Також вирощують цибулю на перо та овес для підгодівлі птахів.

Навесні куточок природи поповнюють тими рослинами, які було винесено восени чи взимку, а також ранньовесняними рослинами. Висаджують підсніжник, пролісок, сон-траву, гусячу цибульку, первоцвіт. Після відцвітання цибулинки цих рослин висаджують у куточок лісу.

У будь-яку пору куточок природи прикрашають композиціями, зробленими руками дітей і вихователів.