Карантин триває, а ви не знаєте чим зацікавити малюка?
Тоді Вам до нас.
Пропонуємо погратися разом з нами.
Мерщій переходьте за посиланнями та розважайтеся усією родиною.
|
|
Сторінка логопеда
ОСОБЛИВОСТІ МОВЛЕННЄВИХ ПОРУШЕНЬ У ДІТЕЙ З ДЦП Дитячі церебральні паралічі - це група патологічних синдромів, які виникають унаслідок внутрішньоутробних, пологових, або післяпологових уражень мозку й виявляються у формі рухових, мовних та психічних порушень. У дітей з ДЦП простежуються всі мовленнєві порушення: затримка мовного розвитку, дизартрія, алалія, дислалія, дислексія, дисграфія, заїкуватість тощо. Затримка мовного розвитку відбувається ще у домовному періоді. Гуління та лепет з'являються пізно, вирізняються фрагментарністю, бідністю звукових комплектів, низькою голосовою активністю. Дитина пізно вимовляє свої перші слова, у неї повільно формується активний словник, порушується формування фразового мовлення. Порушення артикуляційної моторики у дитячих церебральних паралічах не тільки призводить до порушення артикуляційної моторики, я й нерідко вдруге спричиняють порушення фонематичного сприймання. Знання й уявлення про предмети та явища навколишнього світу в них неповні, фрагментарні, несистематизовані, а іноді помилкові. Це пов'язано з дефектним станом рухово- кінестетичного аналізатора. У дітей з церебральним паралічем спрощене зв'язне мовлення. Діти відчувають труднощі у розуміння висловлювань. Важко зрозуміти прочитані тексти, умови задач. Через різку локалізацію уражень мозку та порушення його дозрівання можливі всі відомі форми дисграфії та дислексії. Порушення писемного мовлення часто пов'язані з недостатністю зорових вражень та уявлень, не сформованістю оптико-просторового гнозису (діти не впізнають літери). Ще однією особливістю порушення письма у дітей із ДЦП є дзеркальне письмо (найчастіше у дітей, котрі пишуть лівою рукою). Діти малюють і пишуть справа наліво. Дитина не може простежити за рухами руки під час письма, у наслідок цього виникають пропуски, перестановки складів. Отже, враховуючи всі особливості мовленнєвих порушень у дітей з ДЦП, для успішної організації корекційного навчання необхідне: розуміння клінічної та патогенетичної єдності мовленнєвих та рухових порушень; врахування особливостей пізнавальної діяльності, стану здорового та слухового сприймання, зорової та моральної координації. вчитель-логопед Котова Л.В.
ВПРАВИ НА РОЗВИТОК МОВНОГО ДИХАННЯ Важливою умовою правильного мовлення є плавний видих, чітка артикуляція. У дітей-логопатів часто порушується мовне дихання та чіткість мовлення. Тому виникає необхідність розвивати мовне дихання. Мета тренування правильного мовного дихання - вироблення довгого плавного видиху. Повітряний струмінь відпрацьовується одночасно з артикуляційною гімнастикою, тому що у формуванні повітряного струменя активну участь беруть щоки, губи, язик. Всі завдання виконуються в ігровій формі. Слід послідовно виконувати такі вправи:
Дихальна гімнастика проводиться до прийняття їжі, в добре провітреному приміщенні, щоденно по 5-10 хв. Вправа "Збір урожаю" Руки вгору ми підіймали, Яблука стиглі зривали. Потім видихали, яблука в кошик складали. (Діти стоять прямо, піднімають руки вгору, щоб дістати яблука з високої гілки - вдих. Пауза в 3 с. Опускають руки, нахиляють тулуб уперед і вниз - видих.) Вправа «Вітер» Дме вітер сильний (діти вдихають і сильно видихають). Дме вітер слабкий (вдих і повільний видих). Вправа "Млин" Ми на млин ходили, Вітряки крутили, Повітря вдихали, Потім дружно видихали. (Діти дмухають на вертушки.) Вправа "Мороз" На морозі ми гуляли, Ручки в нас позамерзали, (Діти хукають на руки, вимовляючи звук [х]) Вправа "Кульбаба" Дули, дули, дули, Всі пушинки здули. (Дують на кульбабу.) Вправа "Прокололась шина" Повітря легко ми вдихаєм, Потім повільно видихаєм. (Зробити легкий вдих (накачати шину повітрям), видихнути (показати, як повітря повільно виходить через прокол у шині (зі звуком [ш]).) Вправа "Перекличка тварин" Голоси тварин лунають, Діти легко їх повторюють. То корова: му-му-му. А то кізка: ме-ме-ме. (Діти на уповільненому видиху вимовляють звуконаслідування. ) Вправа "Метелики" Метелик красивий на квітці сидів. Ми подули, він полетів. (Паперові метелики прив'язані на ниточці. Діти тримають метелика й дмухають на нього.) Успіхів вам! Вчитель-логопед Котова Л.В.
ЛОГОПЕДИЧНА РИТМІКА, ЯК ОДИН ІЗ КОМПОНЕНТІВ КОМПЛЕКСНОЇ КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ. У логоритміці корекційна робота ґрунтується на взаємодії руху, музики, мови. У дітей з ДЦП проблема полягає в тому, що характеристика кожного з цих компонентів певною мірою не відповідає нормі. Розглянемо перший компонент - рух. При ДЦП порушення рухових функцій первинно і являє собою своєрідне відхилення моторного розвитку, яке без відповідної корекції справляє негативний вплив на весь хід формування нервово-психічних функцій. Ураження центральної нервової системи при ДЦП порушує роботу м'язових схем довільних рухів, що і визначає одну з основних труднощів становлення рухових навичок, а значить позначається на виконанні самих елементарних вправ. Другий компонент - музика. З одного боку, вона формує почуття прекрасного, піднімає емоційний настрій, підвищує мотивацію навчання. З іншого - найважливішими виразними засобами музики служать ритм і темп, дотримання яких вкрай важко для дітей з ДЦП. Різні порушення м'язового тонусу (спастичність, регідність, гіпотонія, дистонія), наявність гіперкінезів, тремору, синкинезїї не дають можливості виконувати рухи в заданих ритмі і темпі. У той же час спроби витримати їх можуть швидко втомити дитину. Третій компонент - мова. У роботах вітчизняних і зарубіжних дослідників зазначається, що при ДЦП поряд з порушеннями опорно-рухового апарату відзначаються різноманітні мовні порушення (дизартрії, анартрія, заїкання). Для дітей з ДЦП характерні різні форми мовного дизонтогенеза, що проявляються у вигляді як оборотних порушень (затримка доречевого і мовного розвитку), так і більш стійких системних розладів. Тому завдання, що включають мовний матеріал, повинні бути індивідуальними. Даних протиріч можна уникнути, якщо доцільно використовувати кожний з компонентів. Виявлені порушення визначають не тільки актуальність їх вивчення, але і необхідність зміни ряду принципових вимог до методів логоритмічних робіт з такими дітьми. Мета логопедичної ритміки для дітей з ДЦП полягає в максимальному всебічному розвитку дитини відповідно до його можливостей і відповідної адаптації до соціального середовища. З повагою: Вчитель -логопед ДНЗ № 24 Васильєва Н.В. |
|
КЗ "ДНЗ №24 ВМР" v.1.0
|